Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jun 27 2024, 7:30 AM CET

Tele2 säkrar lån från Europeiska investeringsbanken (EIB)

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) offentliggör idag ett låneavtal på 140 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken (EIB) för att stödja utbyggnaden av 5G-nätet och uppgraderingen av 4G-nätet i Sverige.

Europeiska unionen kommer att stödja Tele2 i utbyggnaden av mobilnätet i Sverige med ett lån på 140 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken (EIB). Lånet kommer att användas till att bygga ut Tele2s toppmoderna 5G-mobilnät med ambitionen att nå 99,9 procent av befolkningen med 5G.

- Genom att säkra ett lån från Europeiska investeringsbanken till attraktiva villkor fortsätter Tele2 med sin ambition att bygga det bästa och mest pålitliga 5G-nätet i Sverige, säger Charlotte Hansson, CFO, Tele2.

EIB är Europeiska unionens bank. Det är den enda banken som ägs av och företräder Europeiska unionens medlemsstaters intressen. Banken finansierar och är expertis för sunda och hållbara investeringsprojekt som bidrar till att främja EU:s politiska mål.

- Tillgång till snabb och stabil uppkoppling är avgörande för både företag och enskilda. Detta projekt är helt i linje med målet att alla hushåll i EU ska ha gigabit-uppkoppling senast 2030. Vi är mycket glada över att stödja en lojal partner som Tele2 i utbyggnaden av 5G-nätet i hela Sverige, säger Thomas Östros, Vice ordförande, EIB.

Tele2 bygger sitt 5G-nät tillsammans med Telenor i det samägda bolaget Net4Mobility.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10